Frida Sandegård handledare
Konflikthantering handlar ofta om att hantera skav i samarbetet eller åtgärda brister i arbetsrutiner.
Kontakta oss

Konflikthantering

Konflikthantering handlar om att agera för att minska skav i samarbetet och för att hantera frustration på ett så klokt sätt som möjligt. Konflikter är ett tillfälle att utvecklas och det finns mycket att lära sig genom så god hantering som möjligt. 

Konflikter finns mer eller mindre på alla arbetsplatser och i alla grupper. När en grupp eller ett team har arbetat ihop ett tag och smekmånaden är över stiger frustrationen och irritationen blir mer märkbar. Då gäller det att påminna om sammanhangets riktning och uppgift så att alla kan agera så funktionellt som möjligt. Det kan till exempel göras genom konflikthantering eller fortbildning om konflikthantering.

Olika interventioner av konflikthantering

Genom att ligga steget före kan många konflikter i arbetslivet förebyggas. Men när konflikten väl startat och kanske till och med eskalerat gäller det att förstå vad som behöver göras. Ska man ta ett on-to-one-möte, arrangera en fortbildning om trakasserier eller sätta berörda parter i en medling? Eller ska man kanske utdela en varning eller omplacera någon? Ibland är det klokt att försöka med samtal och dialog och ibland är det klokt att omplacera en person så fort som möjligt. Konflikthantering måste se olika ut beroende på vad som hänt, hur länge det pågått och vilka utsikter för förändring som finns.

Vad hjälper vi till med?

  • medling
  • chefshandledning
  • fortbildning i konflikthantering

Olika nivåer av konflikthantering

Flera nivåer är ofta samverkande när det kommer till konflikter och konflikthantering. Det betyder att organisationskulturen såväl som strukturen inverkar på individers konflikter och förutsättningar för konflikthantering.

Individnivån har att göra med personlighet och förmågor. VI fungerar alla på olika sätt och en del av oss kan ha extra svårt med samarbetsförmågor. Då behöver vi öva och få stöd och rätt förutsättningar från arbetsgivaren.

Relationsnivån har att göra med kommunikationsmönster mellan människor och det mellanmänskliga samspelet. Ibland kan det kännas som att en del personer inte gör annat än att missförstå varandra. Då behöver hanteringen av skav i samarbetet handla om att tydliggöra kommunikationen och stötta alla parter i att kommunicera. Ofta finns det outtalade behov som den ena upplever att den andra på något sätt förminskar, ignorerar eller glömmer bort.

En hel del konflikter har sitt ursprung ur systemnivå. Arbetsrutiner och kännedom om riktlinjer är ett exempel på systemnivå, likaså vilka förutsättningar chefer har att vara närvarande chefer. Många konflikter har att göra med alla tre nivåer samtidigt och därför måste konflikthantering alltid anpassas efter den unika situationen och skeendet.

Vi erbjuder

Här nedanför hittar du erbjudanden som är kopplade till detta ämne. 

Tveka inte att höra av dig om kundanpassade lösningar.