
Svåra samtal
De svåra samtalen är de där samtalen som vi helst skulle vilja slippa. Kanske skjuter vi upp dem lite längre än vad som vore önskvärt och vi har ofta obekväma känslor inför samtalen.
En del av oss rycker på axlarna inför ett samtal som någon annan känner stor olust inför. Vi tycker helt enkelt att olika samtal är olika svåra. Ofta handlar svåra samtal om uppsägning, samtal om misstänkt missbruk eller medarbetare som luktar illa eller inte alls sköter sitt arbete. Det kan också ha att göra med kränkande särbehandling. Samtalen är en del av en chefs arbetsuppgifter och kräver ofta lyhördhet, empatiskt lyssnande och god hantering av egna och andras starka känslor. Planering behöver göras, en avskild och ostörd plats samt uppföljning är nödvändigt. Genom den här kursen får du öva på praktiska verktyg för att utöka din verktygslåda – inför, under och efter svåra samtal.
Kursinnehåll
- Definition av svåra samtal
- Före, under och efter ett svårt samtal
- Kommunikationsfärdigheter
- Struktur för svåra samtal
- Hantering av starka känslor – egna och andras
Kursen består av föreläsningsmoment varvat med praktiska övningar där ni som deltar får tillfälle att öva på praktiska moment och stärka era färdigheter som underlättar vid svåra samtal. Efter kursen kommer du känna att du vet hur du ska förbereda dig, vad som fungerar bättre och sämre och vad och hur du ska följa upp samtalet.
Omfattning
Minst halvdag, 4 timmar. Vi kan även ge kursen som två halvdagar eller en heldag, 8 timmar.
Lärandemål för svåra samtal
Vi kommer att öva på svåra samtal och ni kommer att få verktyg för att:
- Förbereda, genomföra och följa upp svåra samtal
Målgrupp
Chefer och ledare med delegerat ansvar för arbetsmiljöuppgifter
Kursledare
Kursledarna, Frida Sandegård och Sandra Dahlén, har samlad kunskap i arbetsrätt och tidigare egen erfarenhet av att vara chef samt av att arbeta inom suicidprevention, inom psykiatrin och med jämlikhets- och rättvisefrågor. Men fokus i kursen ligger inte på att gå igenom vad som håller arbetsrättsligt. Sammanfattningsvis är kursens fokus samtals- och kommunikationsfärdigheter som främjar tydlighet och minskar risken för konflikteskalation. Genomförandet kan ske med en eller två kursledare, beroende på önskemål om inriktning.